Iedereen verdient werk!
Workshops & Events
MVO-platform Midden-Limburg
Houvast voor talent

Terugblik drukbezochte workshop bij Medicura

4 oktober

Ooit begon directeur Dick van Aggel in z’n eentje. Hij kocht een bus, hees zich in een oude spijkerbroek en bracht medische hulpmiddelen rond. Inmiddels is zijn Medicura uitgegroeid tot een bedrijf met 85 personeelsleden. Dit jaar komen er nog twee winkels bij en volgend jaar alwéér twee. Afgelopen jaar bedroeg de groei 63%. Tijdens de drukbezochte workshop afgelopen donderdag 27 september onthulde Medicura een aantal factoren achter het succes.

Bij Medicura kunnen particulieren en zorginstellingen terecht voor medische hulpmiddelen in alle soorten en maten: van rollator tot lichttherapielamp, van scootmobiels tot rolstoelen. Meestal is het een slecht teken als je deze hulpmiddelen aan moet schaffen. Maar hoe verkoop je nu iets wat mensen eigenlijk niet willen hebben?

Het antwoord volgt tijdens de workshop: Medicura verkoopt een gevoel! Iedere medewerker die start wordt al snel geïnjecteerd met ‘het Medicura-DNA’. Medicura heeft aandacht voor de mensen en stelt ze centraal. Het bedrijf zorgt ervoor dat medewerkers enthousiast zijn, zich betrokken voelen. Zo gaan ze zich echte ambassadeurs voelen voor het bedrijf. Op hun beurt injecteren de ambassadeurs dan de klanten met dat mooie Medicura-gevoel. Het gaat om de beleving, niet om het product. Zorg hoeft niet saai te zijn. Dat draagt Medicura ook uit in de communicatie, o.a. met speelse animatievideo’s.

Elke dag opnieuw “rocken’’
Een andere factor van de succesformule is dat bij Medicura allerlei mensen werken: van studenten tot 50-plussers en gepensioneerden. Alle doelgroepen denken dus mee, daardoor bereikt het bedrijf ook al die verschillende doelgroepen.

Datchie Baroeth is een van de medewerkers die via Risse Groep aan de slag is bij Medicura. Hij vertelt tijdens de workshop: ‘In het begin had ik nog niet zo veel  verantwoordelijkheden, maar ik krijg er steeds meer taken bij! Het avontuur begint elke ochtend vanaf het moment dat ik mijn ogen open. Ik kan dan niet wachten om weer te gaan “rocken”!’ Voorheen had Medicura vastomlijnde functie-omschrijvingen, maar dat bleek niet altijd te werken. Nu wordt er gedacht in taken en dat werkt!

Muziekwaterbed
Na het plenaire gedeelte volgt er een inspirerende rondleiding door het bedrijf door een aantal bevlogen medewerkers. Er is veel te zien en te vertellen en de rondleiding smaakt naar meer. Vervolgens is het tijd voor een workshop waarin de partners gaan brainstormen over een bijzonder fenomeen: het muziekwaterbed. Er gaan heel wat ogen open! Inderdaad, Medicura verkoopt en verhuurt therapeutische muziekwaterbedden. Een waterbed met rustgevende muziek dat meedeint op de trillingen van de muziek en het lichaam. In een filmpje vertelt Marlies over wat het waterbed voor haar betekend heeft:  ‘Ik had kanker en ik wilde niet meer leven. Iemand vroeg me toch nog dit bed te proberen. Het heeft mijn leven veranderd. Zonder dit bed had ik het niet gered.’

De vraag die Medicura de aanwezigen stelt: ‘Veel cliënten zijn positief, maar de werking is niet wetenschappelijk bewezen. Hoe kan Medicura het bed toch in de markt zetten?’ Er wordt flink gebrainstormd en er zijn veel ideeën en tips. Bijvoorbeeld: Medicura kan zich richten op de consumentenmarkt of op het sportcircuit en Tom Dumoulin omarmen als ambassadeur. Of zich  richten op het welness-circuit of mensen met een burn out. Positieve verhalen delen. Dit is nog maar een greep uit alle ideeën die ontstonden. Ook tijdens de borrel werd er nog volop gebrainstormd. Kortom, Konnekt’os kijkt terug op een geslaagde workshop waarin we met elkaar veel inspiratie en nieuwe ideeën hebben opgedaan!

Heeft u de workshop gemist of wilt u nog even nagenieten?
Klik hier voor de sfeerimpressie.

Terugblik drukbezochte workshop bij...

Ooit begon directeur Dick van Aggel in z...

XXL Traffic: "Wij doen het goe...

Dát is de stelling waar de medewerkers v...
Konnekt'os zomerevent

MVO-rugzakjes goed gevuld tijdens h...

MVO-rugzakjes goed gevuld tijdens het Ko...
Bron: Storyhunter
Bron: Storyhunter
Bron: RTV Roermond
Bron: RTV Roermond
Bron: PJP Film en TV Producties
Bron: PJP Film en TV Producties
webdesign: Artis.